skip to Main Content
Προσοχή στα 5ψήφια !!

Προσοχή στα 5ψήφια !!

Και όταν λέμε 5ψήφια εννοούμε εκείνα τα περίεργα μηνύματα που έτσι και τα δείτε στο κινητό σας ίσως και να την έχετε ήδη πατήσει – χωρίς μάλιστα να φταίτε. Υπάρχουν και τα άλλα 5ψήφια των τραπεζών αλλά ας τα αφήσουμε για άλλο άρθρο.

Πριν συνεχίσετε στο άρθρο πάρτε τηλέφωνο στην τηλεφωνική εξυπηρέτηση του παρόχου κινητής σας και ζητήστε να τα απενεργοποιήσει. Μετά επιστρέψτε εδώ για να διαβάσετε μερικές ιστορίες (οικονομικού) τρόμου…

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να δείτε στον Cosmote εδώ, στην Vodafone εδώ και στην Wind εδώ. Σας τα δίνουμε έτοιμα γιατί αν και θα έπρεπε να είναι κανονικά ενεργοποιημένη η προστασία by default, οι δικοί μας πάροχοι θέλουν να τους το…ζητήσουμε.

Είναι σα να έχετε πάρει αυτοκίνητο και να πρέπει να ενεργοποιήσετε εσείς τους αερόσακους με μια κλήση στο κέντρο εξυπηρέτησης ή στην εφαρμογή του κινητού σας. Απαράδεκτο…

Η ιστορία ίσως έχει περισσότερα ποδάρια καθώς οι πάροχοι ΔΕΝ υποχρεωμένοι να σε προστατεύσουν καθώς όπως θα δείτε σε (μερικά τουλάχιστο) συμβόλαια αναφέρεται πως ο χρήστης αποδέχεται οποιαδήποτε χρέωση μέσω αριθμών μορφής, για παράδειγμα, 54ΧΧΧ.

Αν έχετε ήδη υποψίες μπορείτε να μπείτε στην εφαρμογή της ΕΕΤΤ Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης όπου μπορούμε να κάνουμε αναζήτηση με τον πενταψήφιο που μας έστειλε το κάθε μήνυμα και βρίσκουμε τα στοιχεία του παρόχου.

Εναλλακτικά καλέστε στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων ή κάντε online καταγγελία, την Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, τον Συνήγορο του Καταναλωτή, την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα ή (και) την Εισαγγελία Αρείου Πάγου.

Τώρα που επιτρέψατε πάμε στο γραν-γκινιόλ (που έλεγε κι ο πατέρας μου)

Ιστορία πρώτη (όπως δημοσιεύτηκε στο Techmaniacs)

Πριν 5 ημέρες και ενώ χαλάρωνα βλέποντας σειρές, έλαβα ένα SMS σε έναν από τους αριθμούς μου, με ένα PIN, και ένα δευτερόλεπτο μετά ένα SMS καλωσορίσματος στο GAMEBAR. Στο μήνυμα αναφέρεται πως χρεώθηκα €6.24, κάτι που με παραξένεψε, καθώς δεν είχα ιδέα τι είναι το GAMEBAR. Πράγματι, το κινητό μου είχε χρεωθεί το παραπάνω ποσό, για μια υπηρεσία που δεν είχα ζητήσει και σίγουρα δεν είχα ενεργοποιήσει.

Κάλεσα λοιπόν αμέσως την Vodafone, στην οποία και ανήκει το κινητό που χρεώθηκε. Η εταιρία μου είπε πως η χρέωση είναι από 5ψήφιο SMS, από μια υπηρεσία που ενεργοποίησα. Σύμφωνα με την Vodafone λοιπόν, έλαβα το PIN στο πρώτο, μήνυμα και μετά το έβαλα στην αντίστοιχη ιστοσελίδα, κάνοντας έτσι εγγραφή στην συνδρομητική υπηρεσία GAMEBAR. Φυσικά εγώ κάτι τέτοιοι δεν έκανα, καθώς ούτε PIN ζήτησα, ούτε το έβαλα σε κάποια σελίδα που να το ζητούσε. Ζήτησα αμέσως φραγή στους χρεώσιμους 5ψήφιους από την Vodafone και αποφάσισα να ψάξω λίγο παραπάνω το θέμα.

Στα μηνύματα που έλαβα, φαίνεται πως η εταιρία που κάνει την αποστολή είναι η DIMOCO. Η εν λόγω εταιρία έχει γραφεία σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας. Η εταιρία παρέχει την πλατφόρμα αποστολής μηνυμάτων, συνάπτοντας σύμβαση με τους παρόχους στην κάθε χώρα. Οι αριθμοί που χρησιμοποιεί είναι 5ψήφιοι, με διαφορετικές χρεώσεις, ανάλογα με την υπηρεσία. Μάλιστα τις υπηρεσίες της, φαίνεται να χρησιμοποιούν εταιρίες όμως η Amazon, το Badoo και η Gameloft, τουλάχιστον σύμφωνα με την ιστοσελίδα της εταιρίας.

Όλα καλά μέχρι εδώ, με την διαφορά όμως πως εγώ ουδέποτε ενεργοποίησα κάποια υπηρεσία, καθώς ούτε PIN ζήτησα, ούτε το έβαλα σε κάποια σελίδα, όταν αυτό έφτασε στο κινητό μου. Έτσι εγείρονται δύο βασικά ερωτήματα. Ποιος έκανε την ενεργοποίηση και κυρίως, από που πήρε το νούμερό μου, ειδικά μετά την επιβολή του GDPR.

Την επομένη το πρωί, κατάφερα να επικοινωνήσω με την DIMOCO, που σύμφωνα με αυτούς, η ενεργοποίηση έγινε στις 4 Ιουλίου. Βέβαια το μήνυμα με το PIN που θεωρητικά έβαλα σε κάποια ιστοσελίδα, ήρθε στις 5 Ιουλίου. Όλα αυτά ζωγραφίζουν την εικόνα μιας καλοστημένης απάτης. H DIMOCO ισχυρίζεται πως υπεύθυνοι σε τέτοια περιστατικά είναι πελάτες της που αγοράζουν τις υπηρεσίες της, όμως η ενεργοποίηση τέτοιων υπηρεσιών γίνεται μέσω της πλατφόρμας της, οπότε αν ο χρήστης δεν έχει κάνει ενεργοποίηση, ποιος είναι υπεύθυνος για της χρεώσεις, εκτός από την DIMOCO. Αυτό που με έκανε να ανησυχήσω περισσότερο, είναι πως η DIMOCO Greece είναι μια Μονοπρόσωπη ΙΚΕ, με κεφάλαιο €10.000.

Αυτό όμως που με τρομάζει ακόμα περισσότερο, είναι πως η σύμφωνα με την DIMOCO, υπάρχει σύμβαση με τους ελληνικούς παρόχους, κάτι που σημαίνει πως και οι πάροχοι στην Ελλάδα γνωρίζουν πολύ καλά τι συμβαίνει. Τις τελευταίες ημέρες μόνο η Cosmote έβαλε την επιλογή φραγής 5ψήφιων αριθμών μέσω του My COSMOTE App, ενώ οι υπόλοιποι απαιτούν κλήση στην εταιρία, για μια επιλογή που κανείς δεν έχει ενημερώσει πως υπάρχει.

Εμείς επικοινωνήσαμε με την εταιρία και αυτό που μας δήλωσε είναι πως λειτουργεί ως πάροχος της διασύνδεσης με τους παρόχους και δεν είναι αυτή που κάνει τις χρεώσεις, αλλά οι πελάτες που χρησιμοποιούν την υπηρεσία της. Βέβαια όταν ρωτήσαμε γιατί δεν καταγγέλλουν τους πελάτες που έχουν παραβατικές συμπεριφορές και έχουν παραπάνω από μία καταγγελία, δεν λάβαμε καμία απάντηση (που είναι και λογικό). Όταν ρωτήσαμε τι κάνουν οι πάροχοι από την μεριά τους, μας είπαν πως δεν ενδιαφέρονται καθόλου και πως  εισπράττουν λίγο λιγότερο από το μισό της χρέωσης.

Ιστορία νο2 όπως την αλιεύσαμε από το Newsit.

«Έλαβα το πρώτο μήνυμα, το οποίο περιείχε κάποιο κωδικό PIN και σχεδόν ταυτόχρονα, χωρίς κάποια δική μου ενέργεια, έλαβα επόμενα μηνύματα που με ενημέρωναν για την ενεργοποίηση, το περιεχόμενο της υπηρεσίας και τις χρεώσεις. Ουδέποτε ενδιαφέρθηκα για κάποια τέτοια υπηρεσία και ουδέποτε έκανα χρήση του κωδικού PIN. Αντίστοιχα, δεν έκανα χρήση καμίας υπηρεσίας μέσω των συνδέσμων που περιείχαν τα μηνύματα που έλαβα και αμέσως απέστειλα μήνυμα “STOP” σύμφωνα με τις οδηγίες.

Κατόπιν, επικοινώνησα με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας μου και έκανα φραγή των σχετικών υπηρεσιών της «Υπηρεσίας Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ)», όπως ενημερώθηκα ότι ονομάζονται αυτές οι εταιρείες. Από την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας μου έλαβα και τα στοιχεία επικοινωνίας της εταιρείας που μου έστειλε να μηνύματα και επικοινώνησα μαζί τους. Από την επικοινωνία μας προέκυψε ότι η εν λόγω εταιρεία επιμένει ότι έχω προβεί στην εγγραφή στην υπηρεσία της».

Επιπλέον, ο συγκεκριμένος καταναλωτής ζήτησε και έλαβε από την εταιρεία που του έστελνε τα μηνύματα, όλες τις λεπτομέρειες τις υποτιθέμενης εγγραφής του στις υπηρεσίες της. Ζήτησε να του αναφέρουν πότε και από ποιον IP συνδέθηκε και έκανε εγγραφή στη συγκεκριμένη υπηρεσία. Σύμφωνα με την απάντηση της εταιρείας, έκανε την εγγραφή του σε μόλις εννέα δευτερόλεπτα μετά τη λήψη του πρώτου μηνύματος, σε χρόνο dt δηλαδή, από το Τέξας των ΗΠΑ! Στην πραγματικότητα, ο καταναλωτής βρισκόταν στο σπίτι του και κοιμόταν!

«Από τα τεχνικά στοιχεία που μου παρείχε η εν λόγω εταιρεία, αν και ελλιπή σε σχέση με αυτά που της ζήτησα, προκύπτει ότι ο χρόνος μεταξύ του πρώτου μηνύματος και της υποτιθέμενης εγγραφής μου στην υπηρεσία της, μέσω ιστοσελίδας, συνέβη με διαφορά εννέα δευτερολέπτων, που θεωρητικά περιλαμβάνει τη λήψη και επεξεργασία του αιτήματος, το άνοιγμα της ιστοσελίδας στην οποία έπρεπε να καταχωρίσω τον αριθμό του κινητού μου, την αποστολή του μηνύματος με το pin από το σύστημά της εταιρείας, την παραλαβή του από εμένα στο κινητό μου και την πληκτρολόγηση του pin και πάλι στην ιστοσελίδα. Επιπρόσθετα, η όλη διαδικασία της εγγραφής ισχυρίζεται ότι συνέβη από IP η οποία αντιστοιχεί σε ISP της πολιτείας Τέξας των ΗΠΑ!

Όμως, την ώρα που δέχθηκα τα μηνύματα, στις 6:17 το πρωί, εγώ κοιμόμουν και το κινητό μου ήταν εκτός internet. Και, φυσικά, δεν ακολούθησα κανένα από τα βήματα της διαδικασίας», λέει ο Κ.Τ..

Ο καταναλωτής απευθύνθηκε στο Συνήγορο του Καταναλωτή και στην ΕΕΤΤ. «Μέσω του Συνηγόρου, μου προτάθηκε η εταιρεία που μου έστειλε τα μηνύματα να μου επιστρέψει μέσω της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας μου τη χρέωση, αλλά δεν το δέχτηκα δίχως παραδοχή ότι η χρέωση ήταν αυθαίρετη αρχικά. Και ο Συνήγορος του Καταναλωτή, λόγω της πρόθεσης για επιστροφή του ποσού που είχα χρεωθεί, αρχειοθέτησε την υπόθεση. Από την ΕΕΤΤ δεν είχα κάποιο νέο» λέει ο Κ.Τ..

Ιστορία Νο3 (επίσης από το Newsit)

«Πριν από περίπου δύο μήνες μου ήρθε μια χρέωση τους ύψους 55 ευρώ» λέει ο παθών, αλλά λόγω του ότι στο παρελθόν υπήρξε υπάλληλος σε μια από τις μεγάλες εταιρείες τηλεπικοινωνιών και έχει ασχοληθεί ενεργά με το Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων (GDPR), αφού τώρα εργάζεται σε εταιρεία πληροφορικής, η οποία έχει προϊόντα που αφορούν σε αυτόν, το χειρίστηκε διαφορετικά.

Από την πρώτη στιγμή ζήτησε να ενεργοποιηθεί η φραγή για τους πενταψήφιους αριθμού ανεξαρτήτου τύπου, αλλά, παράλληλα, διάβασε προσεκτικά το συμβόλαιό του με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας του, για να είναι “ κατάλληλα προετοιμασμένος σε περίπτωση σύγκρουσης”, όπως λέει χαρακτηριστικά.

«Μπορεί να εξασφάλισα ότι δεν θα με ξαναχρεώσει ή μάλλον ότι δεν θα με ξανακλέψει στο μέλλον η συγκεκριμένη εταιρεία, αλλά αυτή συνεχίζει να λειτουργεί, εξαπατώντας άλλους»

«Εκεί ανακάλυψα ότι το συμβόλαιο λέει ρητά, με πολύ, πολύ μικρά γράμματα, ότι αποδέχομαι οποιαδήποτε χρέωση μέσω αριθμών τύπου 54ΧΧΧ», λέει και συμπληρώνει: «Άρα, ο φορέας είναι καθόλα νόμιμος για τέτοιους είδους χρεώσεις, μιας και τυπικά είχε την συναίνεση μου, έστω και εν αγνοία μου».

 «Για κακή τους τύχη έχω ασχοληθεί ενεργά με το GDPR. Όταν λοιπόν τους ρώτησα αν έχουν κάπου την συναίνεση μου, δεν μπορούσαν να μου απαντήσουν θετικά διότι, παρόλο που η τηλεφωνική σύναψη συμβολαίου λόγω της ηχογράφησης θεωρείται αυτόματα και συναίνεση στους όρους του συμβολαίου, εντούτοις ουδέποτε μου διάβασαν τους όρους που αφορούσαν τα πενταψήφια, όπως και θα όφειλαν. Αντίθετα, έχουν ηχογραφημένη την επιλογή μου να διακόψω κάθε συναλλαγή με τους εν λόγω αριθμούς. Οπότε, ουσιαστικά, το συμβόλαιο είναι επί της ουσίας άκυρο, μιας και όχι μόνο δεν έχει την υπογραφή μου, αλλά στην τηλεφωνική μου συναίνεση δεν μου κοινοποιήθηκαν οι επιμέρους όροι, όπως όφειλαν», υποστηρίζει ο Γιώργος Χ.

«Μπροστά στο φόβο της ποινής, λόγω GDPR, η εταιρεία έκανε πίσω και μου επέστρεψε το συγκεκριμένο ποσό», συνεχίζει ο Γιώργος Χ. και καταλήγει: «Δυστυχώς, δεν έχουν όλοι την ενημέρωση που έχω εγώ και, συνήθως, τους χρεώνουν μικρά ποσά, σχεδόν ασήμαντα, που δεν είναι εύκολα ανιχνεύσιμα ή ακόμα και πολλά χρήματα, χωρίς ίχνος ενοχής».

Back To Top
×Close search
Search